Sunday, July 6, 2008

KELEMAHAN KEPEMIMPINAN , RAKYAT MERANA

Excerpt dari chedet.com
"

Saya berasa amat sedih kerana ada orang menyalahkan Petronas kerana kenaikan harga minyak sehingga sanggup mengkasari beberapa pekerja Petronas yang memakai baju Petronas dan menolak-nolak mereka dalam keretapi komuter.

"
AAB punya pasal, PETRONAS yang kena.. kenape?

Aku bukanlah pekerja PETRONAS pun, tapi pada pandangan aku diorang pun cari makan... kalau diorang dapat bonus berbulan-bulan pun, kira rezki lah kan...

Tapi AAB punya 'pemerintahan' sekarang ni mmg sengaja carik penyakit...

cuba tengok...

1. naik harga minya, dia kena buat 1001 macam control lain untuk 'pastikan rakyat hidup selesa' kononnya. Tak ke menyusahkan diri. Bila makin banyak control tu, maka makin banyaklah 'lubangnya', jadi dia kena carik dan tutup, tapi 'ketirisan subsidi' makin sukar dibendung sebab , kalau nak control subsidi minyak yang satu itu pun susah, apatah lagi kalau bayak bende yang kena control.. kan lagi susah..

2. Ok, katelah dia berjaya control, tapi sampai biler...?? harga akan tetap melambung.... makanan ? beras..? subsidi duit..? sampai biler..? akhirnya nanti akan tak terkawal sebab... orang dah malas dah... yelah, macam minyak... dulu mampu kawal... masa harga dia baru naik sikit... tapi bila dah melambung ni... balik-balik rakyatlah yang kena.... so subsidi tarakk... tarik balik.... RAKYA TERUS SUFFER...

3. Kita dah boleh jangka kan harga minyak akan naik...keyword "DAH JANGKA". Ingat tak masa krisis kewangan 1996 - 97, ianya adalah tak di jangka, tapi kita survive, sebab kepala pemerintah BAGUS.. kita devise CARA SENDIRI nak atasi... TDM pandai gunakan semua opportunity yang ada, tukar kelemahan/kekurangan jadi Kekuatan... JADI.. DIMANAKAH CERDIK PANDAI MALAYSIA YANG ADA SEKARANG..?? KENAPA AAB TAK GUNAKAN KEPINTARAN MEREKA. Devise plan ikut acuan kita. JANGAN JADIKAN RAKYAT MANGSA!!
Kesimpulannya... BANGUNLAHHHH wahai para pemimpin yang telah di beri AMANAH. Kita orang MALAYSIA. Jangan ikut cara orang lain di dunia lain yang hanya tahu MELEPASKAN beban kepada rakyat shj.

Yang hendak di jaga dan di beri keutamaan adalah RAKYAT dan semestinya rakyatlah yang diletak sebagai nombor WAHID bagi segala perkara. Semacam phrase "CUSTOMER IS THE KING", maka rakyatlah yang sepatutnya jadi KING , sebab the goverment is made by the RAKYAT and for the RAKYAT.

Macam phrase daripada file V for VANDETTA:
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Nampak ganaskan... tapi actually to look at the positive site, para pemimpin kenalah BUAT KERJA DENGAN BETUL, JANGAN BELOK - BELOK .

Wassalam

No comments: